Вступ Творчість Василя Стуса стала широко відома в Україні відносно недавно. Перші публікації про поета, що з'явилися на початку 90-х, більше знайомили читачів з його біографічними даними та присвячувались Стусу-борцеві, патріоту, мученику, громадянину. Залишається ще багато аспектів, що не охоплені системним аналізом. А творчість такого митця варта бути об’єктом найретельнішого дослідження. У сучасній українській лінгвопоетиці активно розробляються питання семантики лексичних і граматичних одиниць у поетичних текстах, джерел збагачення поетичної мови художніми засобами. Мовознавці С. Єрмоленко, Л.Ставицька та інші, аналізуючи поетичну мову вважають, що семантика метафор, порівнянь, епітетів та символів розвивається в новій сполучуваності, коли нерідко типові слова-образи входять у нові контексти. Це свідчить про єдність традиційного і новаторського начал у мові художньої літератури, про збереження колориту фольклорності в нових мовно-виражальних засобах. Дослідження індивідуальної естетики поетичної мови є свідченням використання значної частини фольклорних мовних засобів. Кольороназви, номінативи об’єктів біосфери, символи є наскрізними у багатьох поетів. Проте індивідуальний стиль кожного поета зокрема В. Стуса потребує детального вивчення. Хоч на сьогодні лінгвопоетика митця була предметом окремих науковців, проте ще тепер залишається актуальною. Нині є актуальним опис власне мовних ознак, факторів позасвідомого та свідомого. Важливим у мові поезій є оновлення традиційно-звукової організації поетичного тексту тощо. Тема дослідження: "Своєрідність мови творів В. Стуса”. Мета роботи полягає в здійсненні лінгвістичного аналізу поетичного доробку: визначенні змісту і джерел символіки поетичних творів, способів образотворення у поетичній творчості Василя Стуса. Названа мета передбачає реалізацію таких завдань: – здійснити семантико-граматичну характеристику засобів образотворення; – встановити відповідні співвідношення індивідуально-авторського і традиційно-символічного підтекстів; – описати роль метафоричних перенесень; – простежити місце і з’ясувати роль прикметникової лексики. Об’єктом нашого аналізу ми обрали: слова-символи, метафори та прикметникову лексику.
1. Основні символи та їх роль в поезії В. Стуса. Говорячи про мову творів поета, Дмитро Стус пояснює, що Василь Стус спирався на мовні набутки П. Куліша, Лесі Українки, П. Тичини, використав Шевченків досвід залучення народно-пісенної та біблійної образності [15]. Михайло Хейфец з цього приводу писав: "Василь Стус у своїй ліриці виходив далеко за межі офіційного словника... Стус - прокладач у поезії нових шляхів, творець нових гармоній. Насамперед він розширив межі поетичної мови, для відтворення нової поетичної свідомості він шукає слів у словесних склепах, комірках національної словотворчости" [18]. Багато дослідників творчого доробку Василя Стуса, зазначали, що поет часто використовує певні символи в своїх поетичних творах. Найчастіше символами в поета виступають дерева, вогонь, свічка, дзеркало, небо, сон, тіні, прірва, зоря. Але вичерпних пояснень значення та підґрунтя цих символів у сучасному мовознавстві ми не зустрічали. Дерева-символи в поетичних творах митця Наші пращури вважали, що в дерева переселяються душі померлих людей, тому сире дерево рубати не дозволялося. Лише задля нагальних потреб з дозволу волхвів можна було зрубати живе дерево. Таке мудре ставлення до природи давало змогу людям жити в гармонії з природою, оберігати її для наступних поколінь. Василь Стус знав і шанував історію свого народу. Перша збірка митця має назву "Зимові дерева". Поет вважає, що дерева живі, як люди. Кожне з них має свою історію, долю, характер. А зимові, можливо, тому що життя в зимових деревах завмирає, майже припиняється, вони чекають весни, тепла, щоб ожити, розвинутися і розцвісти. Зовсім так, як в нашій Україні: духовне життя за тоталітарного режиму завмерло, майже припинилося. І потрібна була весна, щоби відігрілась, ожила і розвинулася душа українська. У своїх поезіях В. Стус з великою любов'ю й ніжністю описує такий прекрасний витвір природи як дерево. Він майже з язичницькою побожністю ставиться до живої природи. У нього шишки горять, гривасті сосни, одягнені тополі, карі липи, молоді берізки. Кожне означення увиразнює сутність дерева. А інші образні засоби створюють прекрасну картину природи. Наприклад: Шишки горять, як кремові цукерки, і пересохлий травень залюбки тополь потрошить повстяні чемерки, одягнені, здавалось, на віки. ("Лісова ідилія") [1, 50].
Справляю в лісі самоту. Берези у воді по горло, мов риби тріпаються, чорно в очах. Гривасті сосни, як пантери спокійні й люті. Лиш листя золоті привіти, лиш вільхи шерехи на вітрі, лиш карих лип смеркальні віти, тут поночіти, там ще дніти. ("Справляю в лісі самоту") [1, 63].
А ось верби письменник порівнює з пройденим життям: Верби навесні - немов човни. Лаком і смолою трохи пахнуть, самі прокурені, пропарені, мов діжки торішні. ("Верби навесні - немов човни") [1, 150]. Бачимо, з якою любов'ю митець описує кожне деревце. У Василя Стуса дерева, як люди чи тварини – кожне має свої, тільки йому притаманні ознаки, навіть риси характеру: берези залізли в воду по горло, верби поприсідали у воді, а в іншій поезії - верби радіють, що вже котики зійшли. Сосни ж поет наділяв рисами характеру хижих пантер, а ялини видаються йому темношкірими неграми. Калина - символізує в Україні дівочу красу та цноту, юнацьку честь і лицарську шляхетність. В поезіях Василя Стуса калина ототожнюється з Україною: У білій стужі сонце України. А ти шукай червону тінь калини. ("Ярій, душе! Ярій, а не ридай") [8, 600]. Біла стужа й чорні води обступили нашу калину-Україну, а все ж хоч тінь її треба шукати, треба знайти і за неї триматися, бодай подумки. На колимськім морозі калина зацвітає рудими слізьми. ("На колимськім морозі калина...") [8, 604] На далекій Колимі кущик калини нагадує поетові про рідну Україну. Цвіт завжди асоціюється з чимось прекрасним, запашним, весняним чи літнім. Але на колимськім морозі калина не цвіте, як в Україні, пишним білим цвітом, а "зацвітає рудими слізьми". Навіть кущ калини не може нормально розвиватися в суворих умовах Колими, а як же людям вижити в таких умовах? А чому саме "собором дзвінким Україна написалась на мурах тюрми"! Чи не тому, що Василь хотів бачити і бачив свою Україну вільною, соборною (тобто об'єднаною неподільною), незважаючи на всі тюремні мури? [6] Гілочку калини вплітали в дівочі вінки, нею прикрашали весільний коровай. Коли мати проводжала сина в далеку дорогу, разом з хлібом у вузлик клала кетяг плодів калини. Калина присутня навіть в інтимних рядках поезії В. Стуса: Спів калиновий піниться над водою тільки тобою, тільки тобою. ("Тільки тобою...") [17, 396].
Символом України є й тополя. Тополя - міфічний образ-тотем давніх українців. Свято тополі проводили наприкінці весни. Це свято було розповсюджене на околицях стародавнього Києва. Тополя вважалася священним деревом і рубалася для жертовних вогнищ [11]. І в народній творчості це дерево оспіване, і багато українських митців зображали тополю як символ України. Василь Семенович Стус у цьому не відійшов від традицій. З великою любов'ю він описав це дерево в поезії "Тонкостанна тополе!", в якій він порівнює тополю з матір'ю, Україною: Тонкостанна тополе! Ти мечем видаєшся лиш здалека. О, журлива тополе! Скільки літ ти тужила й квилила! І ждала од горя німа [1, 100]. Так само розділили сумну долю України тополі в поезії "Зимові дерева". Вони аж змаліли від нестерпних умов життя: Засніженим віттям витишитись тополі і не беруться. Спочили ясні, мов свічі, з грудневим недобрим днем. Спочили до дна у роздумах, наповнені, наче амфори, піщаним повітрям морозним української Африки [1, 108]. Грудневий холодний день - це холодне тогодення поневоленої України. Морозне повітря української Африки — словосполучення парадоксальне, але дуже влучно розкриває політичний і духовний клімат тогочасної України. Коли в далекому холодному невільницькому краї поет згадує свою Україну, то вона ототожнюється з тополею: немає України, то й тополя не шумить "у голові": Отак собі живу, позбулий часоплину, і рідну Україну не кличу, не зову. В невільницьких шляхах відмарилось поволі, вже не шумлять тополі у мене в голові ("Отак собі живу, позбулий часоплину...") [5, 131]. Дуб в Україні також вважався священним деревом. За прадавніми віруваннями дуб (прадуб) є першодеревом світу. Згідно з віруваннями прадуб росте у Вирії і плодоносить молодильними яблуками, які дають богам безсмертя. Найбільшим у діброві дубам давні українці приносили жертви (здебільшого різні страви). Зрубати дуба можна було лише за дозволом волхвів [11]. У народній уяві дуб асоціювався з силою, міццю та витривалістю. В народнопісенній творчості з дубом порівнювали молодих кремезних парубків та чоловіків. У Василя Стуса дуб теж асоціюється з молодим сильним козаком, який протистоїть всім вітрам: Запорожець - нелинь-дуб Край борів отаборився. Дуб, важкий, неначе дзвін, Облітає у дзвіночках. Тільки мало дня і ночі, Щоби видзвонився він. ("Захмелів землею дуб...") [1, 214].
Як могутні дуби-запорожці, Нам кремезними бути хочеться... Молодий у борні не поточиться — Молодий повен моці! ("Ми не перші, і не останні...") [1, 212]. А от в поезії "За літописом самовидця" спорохнявілий дуб символізує занепад духовності в Україні. Дуб предковічний всох, "убрався сухим порохном", а разом із занепадом духовності, на думку автора, від нас віддаляється й Україна: А де ж Україна? Все далі, все далі, все далі. Наш дуб предковічний убрався сухим порохном [8, 598]. В одній із поезій, дуб почорнів від горя і замерз. Він простягає свої "пограбілі" руки до неба (як простягають люди в горі молитовно руки до неба), але небо в скорботі, і надії на те, щоб зігрітись, немає: Стільки скорбного неба, У провалля котрого Лиш дуб почорнілий пограбілі руки простер. ("Ти мене не жури...") [1, 217]. Дуби довговічні рослини, міцні й високі. Вони пам'ятають ще прадавню історію нашу. Але за цей час стільки страждань і горя, стільки руш і плюндрувань зазнала земля наша, що наші дуби поніміли з горя: Дуби, дуби, де ваша слава, де ваша витримка, дуби? Ви тільки живете, щоб жити мовчазно. В горі голос зглух. ("Дуби, дуби, де ваша слава") [2, 78]. Поет настільки любить і поважає ліс, що радить людям повчитися життєвої мудрості у дерев, тактовності, доброти, життєлюбності: Тут ліс - як вічність. Бережи його... Тут кожен клен тримає на долоні легкого, ніби пісня солов'я... ("Тут ніби зроду сонця не було") [1, 131]. До неба, до світла і тепла тягнеться все живе на землі. Мабуть, тому центральною точкою релігійних вірувань наших предків був культ неба. Дерева, як і все живе на землі, теж пнуться до неба, особливо навесні, коли пригріває сонечко, і вся природа оживає, оновлюється, омолоджується: Дерева, вітром підбиті, Пещені літом і сонцем, Піднявши вгору долоні, Пнуться до неба. ("Дерева, вітром підбиті...") [1, 208]. Очевидно, що автор з безмежною любов'ю і ніжністю ставиться до живої природи, закликає людей берегти і поважати її. Дерева в його творчості займають неабияку роль. Вони символізують розквіт і безперервність буття, життєстверджуючу силу, доброту і щедрість. Покидаючи надовго рідний край, ліричний герой у поезії Стуса прощається з рідними краєвидами, з українською природою: з тополями, дубами, соснами, березами: Ніби спалахи світла на грані – краєвиди моєї землі Сосон бронза, березові плями, але до обрію частокіл. Промайнули верби похилені і сховались за горбами. Україно, тебе вже не видно — ні тополь твоїх, ні дубів. ("Глухо сосни скриплять на світанні...") [1,: 111]. Щоправда, сосни у поета часом викликали негативні емоції. В поезії "Справляю в лісі самоту" вони видаються йому хижими пантерами. У вірші "Присмеркові сутінки опали" сосни асоціюються з неволею, темнотою: І куди не йду, куди не прагну – смерк сосновий меркне угорі. ("Присмеркові сутінки опали") [8, 602]. У поезії "Утік з казарми, прослав шинельку..." Василь описує сосни в чужині, між якими він себе почуває валунним каменем. Він розуміє, що природа Уралу гарна, але вона чужа для митця і любити її він не може: Уральські гори, уральські сосни край Кисигачу. Я межи вами - валунний камінь - лежу і трачусь [1, 109]. Любов до природи, до лісу настільки велика, що навіть перебуваючи в тюрмі, митець не забуває про нього, він мріє потрапити до лісу. Він вважає дерева своїми друзями, які ніколи не зрадять: Піти б у ліс, де стовбури жорсткі, обвітрені, обшерхлі і незрадні, доторкнутися глиці, що відросла без мене... ("Піти б у ліс, де стовбури жорсткі...") [3, 113]. Вогонь як символ безперервності життя і добробуту роду Як відомо, наші пращури-язичники були вогнепоклонниками. Вогонь в давніх українців вважався живою очищувальною силою. За повір'ям, вогонь - це багатство, тому не можна було давати його з дому, щоб не обідніла родина. Через те домашнє вогнище пильно оберігалося. Якщо ж не вбережеш вогонь в домі, – говорило давнє повір'я, – чекай біди. У капищах служителі язичницького культу утримували вічний вогонь на знак зв'язку з богами та безперервності життя і добробуту роду. Вогонь використовували і в лікувальних цілях. Наприклад, щоб не боліла голова, мили її водою, в яку кидали жарини [11]. У поезії Василя Стуса вогонь як символ очищення вживається досить часто. Причому вогонь у поета виступає в різних образах: стовп високого вогню, багаття, вогнище, полум'я, ватра, смолоскипи, костри, запалена свічка, жарина. У вірші Василя Стуса "Накликання дощу" поет зображає язичницький обряд жертвопринесення богам (спалювання на вогнищі худоби) для накликання дощу, від якого залежить майбутній урожай, а отже, і добробут роду: Спопелілі круки розлітані круг ватрища пожертв. Волів і коней на кострі димлять обезголосені тіла закланні [1, 69]. У багатьох поезіях Василя Стуса вжито образ вогню зігріваючого, вогню очищувального, вогню жертовного, вогню надії: Моя душа запрагла неба, в буремнім леті держить путь на стовп високого вогню, що осіянний одним твоїм бажанням. ("Крізь сотні сумнівів іду до тебе...") [7, 433].
Геть за минулим спалено мости. Попереду ясна лопоче ватра. Крізь неї, мов крізь себе, треба йти. ("Мені постав ти в добрім гніві...") [7, 432]. Щоправда, іноді поет показує вигасле багаття, тобто втрату надій на продовження добробуту нашого роду та втрату зв'язку з богами, тобто втрату духовного зв'язку з пращурами, із нашими коренями: Сидимо біля погаслого вогнища перебираємо в долоні попіл розтираємо витухлі геть вуглини: а що як зажевріє раптом жар? ("Сидимо біля погаслого вогнища...") [1, 181]. Отак, розгубивши себе, свої духовні вогнища українці втрачають Україну, вважає поет. Велика зневіра закрадається в душу митця, який бачить, як догорає духовний потенціал народу: Дотліває з димом край оспалих синів-лакиз ("Костомаров у Саратові") [1, 83].
Догоряють українські ватри, догоряє український весь край. ("Даждь нам, Боже, днесь!") [3, 91].
Моя Україна палає у мить догорянь. Її догоряє майбутнє. ("Моя Україна забула...") [2, 33]. Журиться поет, думає про свій заснулий народ, бідкається, що не може запалити багаття, розбудити і піднести дух народу свого: Як запалить тебе багаття, у чорний день? У чорну ніч? ("Біля гірського вогнища") [1, 101].
Борітеся — поборете. В огні Пашіє голова моя жертовна, ("Борітеся - поборете!") [2, 35].
Бо вже не я - лише жива жарина горить в мені. ("Верстаю шлях – по вимерзлій пустелі...") [8, 610]. Запалена свічка – це теж маленьке вогнище, яке очищає душу. Запалювання свічок в християнських храмах – обряд, який, на нашу думку, прийшов у християнство з дохристиянської епохи. Образ запаленої свічі в поезіях Василя Стуса – це символ надії, символ праведного шляху, високих діянь, світлих поривань – це світло душі. Цей образ у віршах митця є досить часовим: Задумалася свічка - повечоровий спах. ("Костомарову Саратові") [1, 82].
Оберігав тебе, немов надію, Як свічку серед ночі зберігав ("День раптом випав сірою порошею...") [2, 39].
Тримай над головою свічку, допоки стомиться рука — ціле життя. ("Автопортрет із свічкою") [7, 436]. Свічка вказує правильний шлях у житті. Все життя її треба оберігати і тримати над головою, щоб не збитися з правильної дороги, хоч це й дуже важко, вважає автор. ...папір, перо і філіжанка. А свічка тріпотить світанком, котрий наш правнук днем назве. ("Костомаров у Саратові") [1, 82]. Тут свічка є символом майбутнього ясного дня. Ліричний герой надіється, що справа, яку він розпочав, не пропаде марно, що з маленького вогню запаленої ним свічі, яка означає лиш початок, світанок, розгориться ясний день для майбутніх поколінь, для внуків та правнуків. Ти ж, як свічка маленька, під вітром — палахкочеш, мигтиш і згасаєш. ("Глухо сосни скриплять на світанні") [1, 111]. Вогонь свічі очищаючий, але він маленький, слабкий. Цей вогонь треба пильно берегти від вітру, від негоди, бо він може згаснути. Отак і наша Україна, як маленька свічечка, може згаснути, якщо ми не будемо її берегти, вважає поет: Хоче вийти геть, щоб згасла свічка болю. Щоб тьма впокорення мене порятувала інобуттям. Іножиттям.
Або ж: (а я ще тую свічку посвічу, аби мені не смеркло передчасно. Просвітлої години свічка чорна – Неначе перемога крадькома). ("В мені уже народжується бог...") [1, 195]. Коли вже всі друзі відцуралися, коли не залишилося надії на допомогу, підтримку чи бодай розуміння, все одно залишається малесенька надія, яка горить в душі нехай і слабким вогнем, як "копійчана свічка", але ж горить. І од самотньої свічі, Свіча затріпотіла — й світло, мов голуба, пустила в лет, ("Посоловів од співу сад...") [16, 525]. Світло душі – запалена свічка – вирвалось на волю вільним віршем, який залишиться для наступних поколінь, бо не можна закувати поезію в кайдани, вона вільна, нехай навіть написана й у неволі.
Квадрат як символ неволі в поезіях митця Василь Стус був людиною надзвичайно високого інтелекту, злету думок. Як ми знаємо, це була дуже вільнолюбна людина, і будь-яке насилля для нього було неприйнятним. Отож не могла його вільнолюбна душа змиритися з поневоленням народу. Він боровся проти поневолення українського народу, проти незаконних арештів інтелігенції, проти заборони на вільне слово, думку, за що був позбавлений волі, чи не парадокс? Символом неволі є клітка, грати, а оскільки заґратовані вікна поділені на квадрати, то квадрат у митця викликає негативні асоціації. В його поезії квадрат – це образ-символ неволі: Київ за гратами. Київ весь у квадраті вікна. ("Церква святої Ірини...") [17, 396]. Опинившись за гратами, поет відчуває, що весь Київ за гратами, що наш давній волелюбний язичницький Київ помістили в невольничий квадрат вікна. В тюрмі все квадратне: стіл, камери, грати, отвір вахти: Квадрат – чотири на чотири – і окрай чорного стола. ("Костомаров у Саратові") [1, 84].
Весь обшир мій – чотири на чотири. Куди не глянь – то мур, куток і ріг. ("Весь обшир мій - чотири на чотири") [7, 434].
У словосполученні чотири на чотири явно бачиться квадрат. Вже цілий тиждень обживаю хату. Стілець і ліжко, вільних три квадрати. ("Вже цілий тиждень обживаю хату") [3, 15].
Квадратний отвір вахти, і байдужа сторожа. ("На Колимі запахло чебрецем...") [8, 614].
Прощай тюремна стороно де кругле вічко верещить, висвистує квадрат. ("Куди? Будь ласка, в білий світ") [3, 41].
В квадратах жертв - часописом журби - Усепокора, майже не відпорна. ("Там тиша.") [4, 59]. Іноді поетові здається, що вже весь світ поневолено, тобто поділено на квадрати, причому, невольниками є всі: і арештанти, і їх наглядачі. Вирватися з цього невільницького світу не судилося нікому, впевнений митець: На однакові квадрати поділили білий світ. ("На однакові квадрати поділили білий світ")
Або в іншому варіанті: На квадрати людське горе поділили - і радій, укоряючись покорі... ("На однакові квадрати поділили білий світ") [3, 30].
Поділено світ на квадрати і в душу врізаються грати... ("Сто плах перейди, серцеокий...") [17, 399]. Поетові настільки обридла неволя, грати, що вже й власне серце йому здається квадратним: Квадратне серце – в квадратнім колі, в смертнім каре ми падемо долі. ("Уже Софія відструменіла...) [8, 609]. Квадрат викликає в поета настільки неприємні асоціації, що навіть біль йому уявляється квадратним: Квадратний біль. Крутий округ. Жалоби. ("Цупких не роздереш обіймів...") [1, 102]. Сибір – край невільників. Його, на думку автора, теж поділено на невольничі квадрати: Бо є у сибірських квадратах радісний небокрай. ("Вивершував і вивіршував...") [2, 68]. Україна як частина імперії - невільний край, в якому мужніх видатних геніальних людей загнано до соловецького квадрата: Край - Полуботків равелін, край - в соловецькому квадраті старого Калниша. ("Тюрма, де з віку гниль і цвіль...") [5, 229]. Прірва як символ зневіри і краху надій Життєві ситуації на дуже важкому шляху поета складалися часто так, що навіть таку сильну духом людину огортала глибока безнадія. Крах надій, втрату віри і сподівань в поетичній творчості В.Стуса символізує прірва. В різних поезіях поет вживає цей образ-символ, добираючи синоніми до цього слова, але зміст описуваних почувань від цього не змінюється, а лише набирає різних відтінків. За себе, за друзів, за народ, за Україну, за майбутнє дітей боліла душа поета. Прірва, урвище, яр, рів, поділ, падь, провалля, безодня, залом, зигзаг, пролами грат - той неповний перелік синонімічних назв, що описують глибокі злами душі поета, його глибинний біль і тугу: В проваллях ночі, коли Київ спить, а друга десь оббріхують старанно. ("Не можу я без посмішки Івана...") [8, 60].
Або: Око обережно обмацує дорогу між – проваль... ("О Боже, така мені печаль...") [16, 523]. Коли митця запроторили до в'язниці, відправили до табору, він розумів, що може й не повернутися на рідну землю живим, був свідомий своєї страдницької долі і був готовий зустріти майбутнє, хоч розумів, що гарного попереду мало, що "ця Богом послана Голгота веде у паділ не до зір": Розкрилені висі усі пронеслися, попереду прірва. ("Ще вруняться горді Славутові кручі...") [8, 610].
Ця Богом послана Голгота веде у паділ, не до зір. ("Як тихо на землі!") [17, 396].
А ми ступаєм далі — кумельгом, то пагорби, то падали, то вирви. ("Перед тобою незбагненний світ...") [3, 83].
І ось він край: немов на шелепочку, стою над урвищем. ("І ось він край: немов на шелепочку...") [3, 68].
Де ж ти є? А де ж ти є? А де ж ти? Урвище? Залом? А чи зигзаг? ("Сто дзеркал спрямовано на мене") [1, 193]. Іноді поет хотів би перестрибнути через провалля життя і потрапити в дитинство, в якому, хоч і було матеріально важко, але не виникали проблеми морального плану, бо над ними ще не задумувався: А те, що було тобою, за чорним яром спливло. Перестрибни через провалля, допоки ще не старий... ("Бідне серце!") [1, 129]. Держава, яка так не поважає своїх громадян, яка знищує інтелектуальну еліту, запроторює до тюрем і таборів чесних порядних інтелігентних людей, не має майбутнього, "балансує над проваллям", впевнений митець: Казися над проваллям, балансуй, усі стежки до себе захаращуй... ("Трени М.Г. Чернишевського") [7, 437]. Над поневоленою Україною виросла висока круча, що піднялася аж до неба і тільки древній сивий Дніпро, який пам'ятав ще байдаки вільних українських козаків, що спускалися по дніпровських водах до моря, ремствував і бився об берег: Круто круча росла, піднімалась до самого неба. ("Круто круча росла...") [2, 158]. Але треба йти вперед, навіть через провалля, якщо іншого шляху нема, вважає поет: Коли розступаються гони – то ти через прірву ступай. ("Сто плах перейди, серцеокий...") [17, 399]. Зустрічаючи новий рік, поет многолітує життя, а в ньому все, що присудила доля: І печери. І провалля, многолітую світи... ("Новорічне") [2, 47]. Небо як символ високих дум і стремлінь у поетичній творчості Василя Стуса Культ неба домінує в віруваннях багатьох давніх цивілізацій. Давні українці, як одна з найдавніших цивілізацій світу, сповідували небесні сили. Небо посилає нам дощ, на небі знаходиться джерело енергії, що необхідне для життя на Землі, – Сонце. Місяць, нічне світило, теж знаходиться на небі. З небом пов'язують свої надії і сподівання, до нього тягнеться все живе на землі, до нього моляться. В поезіях Василя Стуса небо виступає символом високих дум, стремлінь і надій людини: І неба молять і дощу зовуть, оклякли круг багаття, ніби пакілля. ("Накликання дощу") [1, 69].
І дихають небом люди, що падає з висоти. ("Мотиви травня") [1, 200]. Люди щасливі, коли вони відчувають небесну благодать, високі думи породжують такі ж діяння. А от коли з якихось причин втрачається віра, не відчувається присутність неба, то стає нестерпно жити, втрачається життєва наснага. Тут В. Стус вживає форму небеса: Як мені небеса болять, коли їх я не чую. ("За читанням Ясунарі Кавабати") [17, 404].
Як тихо на землі! Як тихо і як нестерпно - без небес. ("Як тихо на землі!") [17, 396]. Небо – це символ надії, добра, правди, і хоч як є важко іноді буває в житті, треба не втрачати віри, намагатися побороти зневіру і жити, і боротися, і перемагати свою слабкість, вважає митець: Через сто зневір. Моя душа запрагла неба... ("Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...") [17, 398]. Навіть в тюрмі людина може мати чисті, високі мрії, тягнутися до світлого і високого. Вільна духом людина навіть з тюрмі вільна: Тюрма не доросте до неба: ще землю їстиме тюрма. ("Не побиваюсь за минулим...") [1, 84]. До неба звертаються люди із своїми надіями, жалями, з вірою у справедливість. Але коли вже несила надіятись і вірити, молитися і чекати, то небо із "стосів вір" перетворюється в "печаль", твердить митець. Небо "порожнє", як і душа людини, яка зневірюється: Скільки не волай, скільки не кричи, а порожнє небо, Хто б тебе почув ? ("Висамітнів день") [1, 112].
Небо – стоси вір. До нього звикли ж руки, пам'ять, розум, зір. Не небо – а печаль. ("Не бог – а борг") [2, 90]. Автор вдається й до описової назви "небесна твердь”: Сніп світла зноситься в порожню небесну твердь. ("Вертеп") [1, 154].
І шклиться неба висліпла полуда – Тверда труна живих, як живчик барв. ("Наснилося з розлуки наверзлося") [17, 397].
Наді мною синє віко неба, сіро-чорна, як земля труна обшиває душу. ("Наді мною синє віко неба...") [8, 610]. ...і не потрібне буде вороття та за тобою небо запалало, овогнене грозою стожалів. ("Віддай мені своєї смерти частку...") [8, 597].
А небо корчиться в тобі своїм надсадним загасанням, яке ти тільки звеш стражданням. ("То все не так") [1, 181]. Оскільки небо в творчості митця є символом всього високого, світлого, справедливого, то все, що пов'язане з небом, несе благодать. Тому зоря в поезіях Василя Стуса – символ майбутнього. Вона провіщає майбутнє, наближує і освічує шлях до нього. Мені зоря сіяла нині вранці, устромлена в вікно. ота зоря – то тільки скалок болю. Ота зоря – вістунка твого шляху...
Зоря у поета золота, мати, немов зоря: Лиш мати – вміє жити, аби світитись, немов зоря. ("Мені зоря сіяла нині вранці...") [17, 397].
Нова зоря - нова надія на щастя, на любов, на добро. І з’являється надія, що з народженням нової щасливої зорі догорить недоля.
|