Середа, 22.05.2024, 00:41
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [21]
Педагогічна діяльність [19]
Позаурочна діяльність [9]
Виховна робота [3]
Ерудит [8]
Наукова робота [7]
Методичне об'єднання [23]
Планування, програми [15]
Нормативно-правова база [9]
Моніторинг якості освіти [2]
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Науково-методична діяльність

Опис досвіду
[ Викачати з сервера (1.05 Mb) ] 13.11.2014, 18:00

Повноцінними є тільки ті знання,
які дитина здобула власною активністю.
Йоганн Песталоцці


Тема: Використання інформаційних технологій на уроках української мови та літератури.
Мета:
•    інформатизація педагогічних процесів шляхом впровадження новітніх технологій, методик, сучасних інформаційних засобів навчання;
•    підвищення мотивації  навчання  через  створення   ситуації  успіху,  що  сприяє  повноцінній  діяльності  кожної  дитини;
•    виховання культури роботи за комп’ютером, демонстрація його як потужного засобу для навчання;
•    сформувати компетентну особистість, здатну до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.
Завдання:
•    створити комфортні умови навчання, при яких учні відчували би свою успішність, свою інтелектуальну досконалість;
•    залучити всіх учнів класу до процесу пізнання;
•    надати можливість кожному учню не просто розуміти матеріал, а й успішно застосовувати набуті знання на практиці;
•    виробити життєві цінності;
•    створити атмосферу співпраці, взаємодії;
•    розвивати комунікативні якості і здібності.
Актуальність проблеми
У Національній доктрині розвитку освіти зазначено: «Пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. Передумовою утвердження розвинутого громадянського суспільства є підготовка освічених, моральних, мобільних, конструктивних і практичних людей, здатних до співпраці, міжкультурної взаємодії, які мають глибоке почуття відповідальності за долю країни, її соціально-економічне процвітання».
Становлення інформаційного суспільства вимагає нової школи, нового змісту та якості освіти. Соціальна потреба підготовки учнівської молоді до повноцінного функціонування в сучасних умовах спонукає до пошуків інваріантів навчальної діяльності, які дають змогу сформувати в учнів цілісні уявлення про навколишній світ і відіграють загальнокультурну роль.
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання  під час вивчення будь-якого предмету. І це  не твердження, а практично аксіома, якої вимагає час.
Сутність досвіду
Застосування засобів ІКТ в системі освіти, перш за все, направлене на вдосконалення існуючих методик навчання. Комп'ютерні технології підсилюють дослідницькі, інформаційно-пошукові і аналітичні методи роботи з навчальним матеріалом. Проблема використання ІКТ, їх можливостей представлена роботами вчителів-практиків Саприкіної Наталії, Киричук  Анжели, науковців Жалдака Мирослава, Клочка Віталія, Голованя Миколи.
Як відомо, кожен учень по-різному освоює нові знання. З використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати інформацію так, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Тому важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці і бачила плоди своєї праці. Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальним пристроєм, здатним імітувати різноманітні процеси та явища, сучасний комп'ютер є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на її дії і запити. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання учня, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
Провідні ідеї
Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Використання ІКТ дає можливість покращити якість навчання, адже:
1)    забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці;
2)     сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання;
3)    розвиває спеціальну або загальну обдарованість;
4)    формує основні компетентності особистості;
5)    посилює міжпредметні зв’язки;
6)    допомагає відродити ті засоби навчання, які не могли бути реалізовані без застосування комп’ютеризованих засобів. До таких можна віднести методи інтерактивного здобування знань.
Шляхи вирішення
У процесі навчання презентую комп’ютер як:
•    джерело навчальної інформації (яке частково або повністю замінює інформацію від викладача або підручника);
•    наочний посібник (якісно нового рівня з можливостями відеоефектів та телекомунікації);
•    індивідуальний інформаційний простір для учня;
•    тренажер;
•    засіб діагностики і контролю.
Готуючись до уроку,  використовую різні  програмні  продукти:
•    найважливішим, на мою думку, є пакет програм Microsoft Office або його безкоштовні аналоги, які дозволяють підготувати майже увесь без виключення матеріал: презентації, публікації, веб-сторінки, відеофільми, роз даткові картки і т.п.;
•    готові  програмні  продукти (енциклопедії,  довідники, словники, конструктори уроків);
•    Інтернет-ресурси, які є не лише джерелом інформації, а й сприяють спілкуванню  з  колегами,  обміну  досвідом, матеріалами,  які  можу  використовувати  у  своїй  роботі.
У своїй роботі надаю перевагу використанню створених власних уроків, зокрема мультимедійних супроводів, адже мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію). Ще Я.А.Коменський у праці «Велика дидактика» писав: «...Все, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме – для сприймання зором, чутне – слухом, запахи – нюхом, доступне дотикові – через дотик. Якщо будь-які предмети можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями...».
Реалізувати це правило мені допомагає комп’ютер. Так, на уроках української мови у 5-му класі при вивченні теми «Фонетика» після опрацювання матеріалу підручника пропоную учням роботу з програмою «Словники України». За її допомогою учні можуть перевірити виконані завдання, простежити всі фонетичні явища української мови. (Додаток 1)
Згаданий словник використовую і під час вивчення теми «Лексика. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.» Саме за допомогою електронного словника учні мають можливість знайти синоніми чи антоніми до запропонованих слів, взяти безпосередню участь у пошукові роботі (чого часто не можна зробити через відсутність достатньої кількості паперових словників). Крім того, явища синонімії та антонімії прекрасно ілюструються прикладами з творів української літератури (міжпредметні зв’язки), що дає можливість прослідкувати смислові відтінки кожного слова. (Додаток 2)
Незамінним є цей словник і при вивченні розділу «Фразеологія». Користуючись ним, учні майже миттєво можуть розтлумачити те чи інше стійке сполучення слів, спробувати ввести його у власне висловлювання. Таким чином, всі діти залучені до активної роботи, а вчитель має можливість зекономити дорогоцінний час. (Додаток 3)
Корисним є електронний словник і у 6-7 класах під час вивчення морфології. Так, вивчаючи будь-яку частину мови, учні мають можливість постійно слідкувати за парадигмою слова, змінами, які відбуваються при відмінюванні і т.п. (Додаток 4)
Великі можливості для використання на уроках українсько мови та літератури дає Інтернет. Саме в on-line режимі для загального користування доступний Великий тлумачний словник сучасної української мови. Його перевагами є не лише зручність та простота у використанні, а й сама інформація, яка постійно оновлюється, доповнюється новими фактами, прикладами. (Додаток 5)
Часто пропоную учням користуватися електронними енциклопедіями, матеріал яких є найновішим. Крім загальних відомостей, вони містять у собі оригінали багатьох творів української літератури (фольклорні жанри, твори давньої української літератури та ін.) (Додаток 6)
Також використовую і ті матеріали, які розроблені методистами та вчителями-практиками, зокрема диски з української літератури для 5, 6, 8, 9, 10 класів, «Тарас Шевченко: життя і творчість», «Наша Леся», окремі диски за творами програми 10-11 класів, з української мови.
Так, на уроці української літератури у 6 класі вивчаючи тему «Леся Українка. Неповторний світ дитинства в поезіях поетеси», використовую розробку «Наша Леся». Учні вирушають у віртуальну екскурсію до Колодяжного у музей Лесі Українки. Перед ними постає маленька Леся, її родина, друзі. Крім того, наголошую, що побачений матеріал – результат роботи їхніх однолітків, а це виступає вагомим стимулом до проведення власної пошукової роботи.
Застосовую у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів за прочитаними програмовими текстами, наприклад, «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка», «Енеїда» за І.Котляревським, «Украдене щастя», «Захар Беркут» за І.Я. Франком та інші.
Також на уроках, особливо у 5-6 класах, використовую ігрові моменти. Дитинство без неї і поза нею неможливе. Позбавлення дитини ігрової практики – це позбавлення його головного джерела розвитку: імпульсів творчості, ознак і прикмет соціальної практики, багатства і мікроклімату колективних відносин, активізації процесу пізнання світу і т.п. Тому на уроках використовую гру «Пошук слів», де серед набору літер слід знайти зашифровані слова. Дана версія програми дає можливість вибору тематики слів: «Городина», «Дерева», «Міста», «Річки», «Тварини». Ця гра не лише розвиває увагу дитини. За її допомогою здійснюються міжпредметні зв’язки. Роботу можна організувати у вигляді змагання: хто знайде більше слів, хто швидше виконає завдання. А потім пропоную учням провести ту чи іншу роботу (це залежить від теми уроку) над знайденими словами: поділити слова на склади і записати їх фонетичною транскрипцією, зробити морфемний, морфологічний аналіз слів, скласти словосполучення (речення)зі словами і т.п. (Додаток 7)
Використовую записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про Бориса Олійника, Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя Симоненка, Василя Стуса, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших.
Надійним помічником є комп’ютер і під час проведення контрольних робіт (тих, які проводяться у формі тесту). Так, практично на будь-якому уроці контролю знань можна запропонувати програму-тест перевірки знань і вмінь учнів. Хоча підготовка такої програми і займе певний час у педагога, проте результат себе виправдовує: за короткий проміжок часу опитані всі учні, кожен з них одразу після завершенню тестування отримує результат своєї роботи і може самостійно або з допомогою вчителя зробити аналіз допущених помилок.
За бажанням учень може отримати роздрукований результат, де будуть зазначені результати та аналіз його роботи. (Додаток 8)
Результативність роботи
Моніторинг навчальних досягнень учнів з української мови та літератури за чотири роки, серія контрольних робіт, опитування учнів, батьків показали, що  рівень навчальних досягнень учнів має позитивну динаміку:
•    підвищився рівень особистісного статусу тих школярів, які мали психологічні проблеми щодо самооцінки та самореалізації у шкільному, позашкільному і навіть у домашньому середовищі;
•    у багатьох учнів виробилася самостійність у створенні презентацій та проектів;
•    змінилося ставлення до комп’ютера;
•    покращилися взаємини «учитель – учень»;
•    зросла мотивація школярів;
•    сформувалися інформаційні компетентності;
•    зросла активність учнів;
•    навчальний процес став продуктивнішим.
Проблеми, труднощі та шляхи їх подолання
Але,  поряд  з  плюсами,  виникають  і  різні  проблеми  як  при  підготовці  до  таких  уроків,  так  і  під  час  їх  проведення:
1)    Уроки з використанням мультимедійних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога.
2)    Учитель повинен вміти користуватися різноманітними  програмами: графічними, flesh-анімації, web-редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо.
3)    Недостатня  комп’ютерна  грамотність учнів, особливо тих, які використовують комп’ютер як іграшку.
4)    Урок із використанням ІКТ потребує більш ґрунтовної мотивації, а також контролю зі сторони вчителя, щоб учні не відволікалися на  ігри, музику, соціальні мережі та ін.
5)    Відсутність достатньої кількості комп’ютерів та мультимедійних класів.
Загалом у власній практиці постійно прищеплюю учням елементи культури роботи з технікою, використанню її у повсякденному житті, для здобуття знань.
Отже, організовуючи роботу таким чином, я не тільки досягаю високої пізнавальної активності всіх учнів класу, а й формую у школярів мислительну діяльність, розвиваю їх творчі здібності, збагачую лексичний запас слів, утверджую активну життєву позицію через вміння довести свою думку, виховую інтелектуально розвинену особистість – громадянина – патріота України, який матиме європейський рівень якості знань.
Із задоволенням беру участь у всіх культурно-масових заходах школи, виступаю на методичних об’єднаннях школи, семінарах-практикумах, беру участь у виставці дидактичних матеріалів, знайомлюся з новинками методичної та художньої літератури, бо впевнений, що самоосвіта, ґрунтовна робота над собою дозволять успішно опанувати професію Вчителя.

ДОДАТКИ

1

2

3

4

5

6

7

8

 

Категорія: Науково-методична діяльність | Додав: sasha-str | Теги: інтерактивні методи, інформаційні технології, ІКТ
Переглядів: 823 | Завантажень: 37 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 94

Copyright sasha-str © 2024Зробити безкоштовний сайт з uCoz