Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить кого й на підставі яких критеріїв школа відбиратиме для підготовки до різноманітних конкурсів, завдань підвищеної складності, для формування профільного класу і т.п. Від розуміння суті обдарованості прямо залежить, на які особливості своїх учнів учитель звертатиме увагу.
Завдання школи — підтримати учня і розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам’яті, логічного мислення.
Хто ж така обдарована дитина? Відповідаючи на це питання, виділяємо такі ознаки (характеристики) учня:
- має вищі ніж в більшості інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості;
- сформована активна пізнавальна потреба;
- отримують задоволення від здобуття знань, розумової праці.
У навчальній діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета роботи - виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.
Завдання роботи з обдарованими дітьми:
1. Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
2. Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв’язувати проблеми.
3. Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
4. Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».
Принципи роботи з обдарованими дітьми:
- Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
- Орієнтація на потреби дитини.
- Максимальне розширення кола інтересів.
- Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
- Ускладнення змісту навчальної діяльності.
Для роботи з такими учнями відповідної підготовки вимагає і вчитель. Він також має бути талановитим, здатним до експериментальної й творчої діяльності, професійно грамотним, інтелігентним, моральним і ерудованим, володіти сучасними педагогічними технологіями, бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним, умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом.
Крім того вчитель повинен уміти оновлювати й розширювати зміст навчання, працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів, стимулювати пізнавальні здібності учнів, приймати зважені психолого-педагогічні рішення, аналізувати навчально-виховну діяльність — свою та класу.
Завдання педагогів полягає у тому, щоб створити умови, за яких будь-яка дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу».
Напрями роботи з обдарованими учнями:
- На уроках — індивідуальна диференційована робота.
- Гурткова робота із предмета.
- Позакласні заходи у межах предметних тижнів.
- Предметні заходи у класі із запрошенням батьків.
- Участь учнів у різного роду конференціях, конкурсах-захистах.
- Участь в олімпіадах різного рівня.
- Участь у творчих конкурсах різного рівня
- Театралізовані свята
Етапи роботи з обдарованими учнями:
1. Підготовчий
• Виявлення обдарованих учнів;
• Складання діагностичних карт;
• Розроблення нормативних документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.
2. Основний (практичний)
• Упровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розвивають в учнів творче й дослідницьке мислення.
• Активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.
3. Узагальнення
• Аналіз досягнутих результатів.
• Співвідношення результатів реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
• Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.
Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
1. Розв’язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
2. Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.
|