Середа, 01.05.2024, 00:17
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [21]
Педагогічна діяльність [19]
Позаурочна діяльність [9]
Виховна робота [3]
Ерудит [8]
Наукова робота [7]
Методичне об'єднання [23]
Планування, програми [15]
Нормативно-правова база [9]
Моніторинг якості освіти [2]
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Науково-методична діяльність

Шляхи впровадження STEM в освітній процес
23.01.2019, 20:19

Стрилюк О.М.,

виступ на м/о 09.01.2019р.

 

Шляхи впровадження STEM в освітній процес

Сучасний світ сповнений суперництва. У ньому цінують обдарованих і не приймають посередніх. Зараз уже нікому не цікаво, скільки всього людина знає, тому що «Google знає все». Інформація доступна нам з будь-якого ґаджета. Важливим є те, наскільки ефективно ви можете застосувати свої знання.

Освіта на всіх рівнях має ставити за мету ознайомити учнів із широким спектром можливостей і допомогти знайти те заняття, яке приносило б їм задоволення.

Завданням сучасної школи є виховання учнів, які умітимуть:

> Вчитися впродовж життя

> Успішно спілкуватися

> Ефективно й продуктивно співпрацювати

> Творчо вирішувати проблеми

> Зазнавати поразок

> Приносити зміни в організації та суспільство

> Ухвалювати важливі рішення

> Керувати проектами й досягати цілей

> Бути рішучими й наполегливими

> Спрямовувати свої захоплення і таланти на те, щоб зробити світ кращим

Одним з таких напрямків, який покликаний виховати людину, яка реалізує себе, є STEM-технології.

Саме у SТЕМ-освіті активно розвивається креативний напрямок, що включає творчі та художні дисципліни.

Провідними принципами SТЕМ-освіти є:

- Оволодіння найважливішим навчальним матеріалом

- Критичне мислення та вирішення проблем

- Співпраця

- Ефективна комунікація

- Самостійне управління власним навчанням

- «Наукове мислення»

 

То що ж таке STEM або STEAM-освіта? STEM, STEAM, STEMM, STREAM

 

SТЕМ - це поєднання науки, математики, технологій та інженерії, які ми звикли сприймати відокремлено один від одного.

У такому разі вчитель перестає бути основним джерелом знань. У центрі уроку - проблема чи практичне завдання. А діти мають самостійно знайти шляхи вирішення проблеми, застосувавши наявні знання, здійснивши експеримент і, можливо, зробивши помилки. Виникає питання: «Що ж робити учителеві?» Треба запропонувати необхідний інструментарій, спостерігати за ходом наукового пошуку, стимулювати до висновків, допомагати зрозуміти і усунути недоліки. Логічно, що за таких умов на перший план виходить не володіння теорією, а вміння використовувати свої знання на практиці. І уроки стають практичними заняттями, які демонструють можливості застосування теоретичних знань у конкретних ситуаціях. Розробляючи моделі, створюючи проекти, діти аналізують інформацію, співвідносять її з наявним досвідом і знаннями. Це формує в них упевненість у власних силах, переконаність у тому, що вони зможуть за необхідності вирішити складні проблеми. Групова робота, що часто застосовується у такого роду проектах, привчить висловлювати власну думку, відстоювати її, співпрацювати з однокласниками, сприймати і розуміти точку зору іншої людини. Використання SТЕМ-проектів під час навчального процесу навчить дітей аналізувати завдання, формулювати дослідницьку гіпотезу, застосовувати оригінальні способи пізнання, розвиватиме аналітичне і критичне мислення.

 

Початковим етапом впровадження SТЕМ-освіти в українських школах може стати технологія кейс-уроків – уроків, які поєднують знання з багатьох дисциплін навколо одного явища чи об'єкту, дають конкретні важливі та корисні для життя відомості, дозволяють проводити у класі живу дискусію, захопити і зацікавити учнів до самостійного навчання та виконання різнопланових завдань, серед яких знайдуться цікаві кожному.

Кейс-урок – це освітня технологія, заснована на інтегральному підході, яка передбачає вивчення одного певного предмету чи явища на основі поділу основної теми на кілька несуміжних розділів. Приміром, велосипед може вивчатись з точки зору фізики, хімії, математики, технологій, історії, екології, літератури.

Такий підхід в освітній галузі вперше почав використовуватись у Фінляндії, країні, де освіта вважається передовою у всій Європі. В Україні популяризацією уроків-кейсів займається Проектний офіс реформування освіти й науки на чолі з керівником Володимиром Співаковським, президентом освітньої корпорації «Гранд». Інформація у кожному розділі кейсу – це не просто тези, а конкретні відповіді на запитання:

— Як працює досліджуваний об'єкт чи явище?

— Які проблеми існують в контексті його розгляду?

— Як їх вирішити?

— Яким може бути результат?

— Які фундаментальні чи нові знання є в галузі, що досліджується?

Кейси супроводжуються формулами, графіками, діаграмами та різного роду інфографікою, що значно легше сприймається учнями. Однією з головних переваг кейсів є те, що вони виступають містком до дорослого життя, передбачаючи багатовимірне сприйняття світу, цінностей та явищ, а це, звичайно, відповідає головним завданням SТЕМ-освіти.

Кейс-урок — це безпосередня групова діяльність учнів, під час якої прискорюються асоціативні процеси, збільшується коло інтересів, узагальнюються та систематизуються знання з різних предметів. Така форма учнівської роботи передбачає самостійне навчання на основі колективних зусиль, а роль учителя зводиться до спостереження та управління за дискусією і роботою учнів. Результатом такого комплексного навчання є набуття учнями вмінь системного критичного мислення, безпосередня реалізація компетентнісного підходу в розкритті тієї чи іншої теми.

Серед позитивних моментів застосування кейс-уроків можна виділити такі:

– створення нового навчального простору, де учні та вчителі можуть пізнавати нове, працювати та спілкуватися;

– формування сучасного типу вчителя, який не тільки викладає матеріал, але й допомагає учням засвоювати та практикувати знання, досягати цілей та розвиватись;

– використання сучасного контенту для навчання, що дає базу для отримання комплексних сучасних теоретичних і практичних знань;

– залучення передових навчальних технологій, що дозволяють об'єднувати і одночасно формувати необхідні компетентності.

 

Наступними етапами STEM-освіти є інтерактивні уроки, олімпіади різних рівнів, діяльність Малої Академії наук, участь учнів у різноманітних проектах, конкурсах та заходах. SТЕМ-освіта ставить перед учителем завдання інтеграції навчальних предметів, забезпечення тісного взаємозв'язку суміжних наук у процесі навчання. Інтегровані заняття спонукають до осмислення й пошуку причинно-наслідкових зв'язків, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здібностей.

SТЕМ-технології вимагають від учнів великих здібностей до критичного мислення, вміння працювати як в команді так і самостійно. Вивчення навчального матеріалу повинно відбуватися по темам, які поєднують декілька предметів, матеріали яких тісно пов'язані між собою та мають практичне застосування.

На кожному уроці учні: планують і розробляють моделі сучасної індустрії; створюють проекти, намагаються запропонувати власну модель; аналізують, роблять висновки, пов'язують їх з життєвими ситуаціями, з власним досвідом. Це дає їм можливість бути більш впевненими у власних силах, навчитися йти до поставленої мети, долати поразки, перевіряти свою роботу багато разів, але не зупинятися перед перешкодами.

Працюючи в групах, учні вільно висловлюють власну думку, відстоюють її, вчаться правильно формулювати та презентувати свою роботу. Чим більше вони займаються практичною роботою, тим більше розкривають власні здібності та проявляють зацікавленість до технічних дисциплін. Це дає можливість правильно вибрати майбутню професію, навчитися розуміти складну термінологію, підготуватися до сприйняття життя.

Працюючи за основними напрямками SТЕМ-освіти, вчитель формує в учнів найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця: уміння побачити проблему; уміння побачити в проблемі якомога більше можливих сторін і зв'язків; уміння сформулювати дослідницьке запитання і шляхи його вирішення; уміння зрозуміти гнучкість як нову точку зору і стійкість у відстоюванні своєї позиції; уміння бути оригінальність, відхід від шаблону; уміння до перегруповування ідей та зв'язків; уміння до абстрагування або аналізу; уміння до конкретизації або синтезу; уміння знайти гармонію в організації ідеї.

Це дозволить наблизити зміст різноманітних сфер науково-технічної діяльності людського суспільства до навчального процесу.

Уроки в школі, за SТЕМ-технологією, дозволяють не тільки вивчати теоретичний матеріал, але і закріплювати знання за допомогою можливостей практичного застосування різноманітних завдань, які можуть бути настільки цікаві, що їх трудність не викликатиме неприйняття в учнів.

 

Впровадження напряму SТЕМ у закладах освіти повинно відбуватися у такі етапи:

1. У початковій школі. Основне завдання – стимулювання допитливості і підтримка інтересу до навчання і пошуку знань, мотивація до самостійних досліджень, створення простих приладів, конструкцій тощо. Шляхом проведення навчальних екскурсів, днів науки, творчості, винахідництва.

2. У середній школі. Основне завдання – викликати у дитини стійку цікавість до різних наук. Залучити до дослідництва, винахідництва, проведення інтегрованих уроків, тематичних тижнів, навчальних практик, реалізація міждисциплінарних проектів, участь у спеціалізованих гуртках, конкурсах, фестивалях.

3. У старшій школі. Основне завдання – сприяння свідомому вибору подальшої освіти SТЕМ профілю, поглиблена підготовка з груп предметів SТЕМ (профільне навчання), освоєння наукової методології.

Отже, можна зробити висновок, що одне з основних завдань сучасної школи – створити умови для різнобічного розвитку підростаючого покоління, забезпечити активізацію і розвиток інтелекту, інтуїції, легкої продуктивності, творчого мислення, рефлексії, аналітико-синтетичних умінь та навичок з урахуванням можливостей кожної дитини. Сучасні методи забезпечують активну взаємодію учнів і вчителя в навчальному процесі. Особливо ефективним у навчанні є формування комунікативних і мовленнєвих компетенцій школярів.

Застосування SТЕМ-технології сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів; спонукає виявляти уяву та творчість; розвиває вміння швидко аналізувати ситуацію. Вчитель зобов'язаний створити комфортні умови навчання, за яких учень відчуватиме свою успішність, інтелектуальну досконалість, що зробить продуктивним сам освітній процес.

 

 

Категорія: Науково-методична діяльність | Додав: sasha-str
Переглядів: 732 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 94

Copyright sasha-str © 2024Зробити безкоштовний сайт з uCoz