Середа, 01.05.2024, 01:35
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [21]
Педагогічна діяльність [19]
Позаурочна діяльність [9]
Виховна робота [3]
Ерудит [8]
Наукова робота [7]
Методичне об'єднання [23]
Планування, програми [15]
Нормативно-правова база [9]
Моніторинг якості освіти [2]
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Науково-методична діяльність

Використання ІКТ на уроках (з досвіду роботи вчителя української мови та літератури Стрилюка О.М.)
15.02.2018, 21:36

  

У Національній доктрині розвитку освіти зазначено: «Пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. Передумовою утвердження розвинутого громадянського суспільства є підготовка освічених, моральних, мобільних, конструктивних і практичних людей, здатних до співпраці, міжкультурної взаємодії, які мають глибоке почуття відповідальності за долю країни, її соціально-економічне процвітання».

Становлення інформаційного суспільства вимагає нової школи, нового змісту та якості освіти. Соціальна потреба підготовки учнівської молоді до повноцінного функціонування в сучасних умовах спонукає до пошуків інваріантів навчальної діяльності, які дають змогу сформувати в учнів цілісні уявлення про навколишній світ і відіграють загальнокультурну роль.

Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання  під час вивчення будь-якого предмету. І це  не твердження, а практично аксіома, якої вимагає час.

Застосування засобів ІКТ в системі освіти, перш за все, направлене на вдосконалення існуючих методик навчання. Комп'ютерні технології підсилюють дослідницькі, інформаційно-пошукові і аналітичні методи роботи з навчальним матеріалом. Проблема використання ІКТ, їх можливостей представлена роботами вчителів-практиків Саприкіної Наталії, Киричук  Анжели, науковців Жалдака Мирослава, Клочка Віталія, Голованя Миколи.

Як відомо, кожен учень по-різному освоює нові знання. З використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати інформацію так, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.

Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Тому важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці і бачила плоди своєї праці. Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальним пристроєм, здатним імітувати різноманітні процеси та явища, сучасний комп'ютер є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на її дії і запити. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання учня, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.

Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Використання ІКТ дає можливість покращити якість навчання, адже:

  1. забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці;
  2.  сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання;
  3. розвиває спеціальну або загальну обдарованість;
  4. формує основні компетентності особистості;
  5. посилює міжпредметні зв’язки;
  6. допомагає відродити ті засоби навчання, які не могли бути реалізовані без застосування комп’ютеризованих засобів. До таких можна віднести методи інтерактивного здобування знань.

Зупинимося детальніше на використовуваних ІКТ, формах роботи з ними, впливові конкретних інформаційно-комунікаційних технологій на формування ключових компетенцій учнів.

ПРЕЗЕНТАЦІЇ.

Підготовка презентацій з української мови є ефективним методичним прийомом, що допомагає в цікавій формі узагальнювати, відпрацьовувати, повторювати, систематизовувати і створювати нове на основі вивченого. Комп'ютерна програма PowerPoint дає широкий простір для використання мультимедійних можливостей комп'ютера під час вивчення різноманітного матеріалу. Залежно від мети, яка ставиться перед створенням і використанням презентацій, їх можна умовно поділити на демонстраційні, систематизуючі, дослідницькі. Залежно від творчої ідеї, завдяки якій виявляється яскраве індивідуальне обличчя презентації,  на словникові сторінки, презентації - запитання-відповіді. Крім того, створення презентацій – ефективне завдання для самостійної дослідницько-пошукової роботи школярів, яке згуртовує дітей, вчить працювати у групі й нести колективну відповідальність за виконану роботу. З досвіду навчання учнів технології створення презентацій виділимо кілька важливих моментів.

ПУБЛІКАЦІЇ, ІНФОРМАЦІЙНІ БЮЛЕТЕНІ.

Це цікава творча форма роботи, яка допоможе учням відчути себе в ролі журналістів, редакторів. Робота над створенням публікацій має багато спільного з презентаційною технологією і сприяє формуванню соціальної, комунікативної, інтелектуальної, креативної, інформаційної, самоосвітньої компетенцій учнів. Працюючи з шаблонами програми Microsoft Office Publisher, учні вчаться знаходити цікаву інформацію за допомогою традиційних і сучасних інформаційних ресурсів, творчо опрацьовувати її, представляти власну позицію, власне бачення проблеми. Виконувати творчі завдання у програмі Microsoft Office Publisher учні можуть як індивідуально, так і в групі.

КОМП'ЮТЕРНИЙ  ДИКТАНТ.  

Диктант    давно   відома  форма перевірки знань, проте його використання у мультимедійному форматі відкриває нові можливості, дозволяє економити час. Серед видів комп'ютерних диктантів віддається перевага самодиктанту, розподільному, вибірковому, асоціативному на уроках мови. Серед видів літературних диктантів, репрезентованих у комп'ютерних технологіях, використовуються портретний, хронологічний, цитатний.

Крім того, на уроках української мови та літератури використовуються розробки тестових завдань, електронні підручники, аудіозаписи, відеофільми, мультфільми, перегляд фото слайдів, Інтернет-ресурси тощо.

ІГРОВІ ПРОГРАМИ

У 5-6 класах можна використовувати ігрові моменти, бо діти цього віку ще не достатньо підготовлені до сприйняття наукового стилю. Наприклад, гра «Пошук слів», де серед набору літер слід знайти зашифровані слова. Дана версія програми дає можливість вибору тематики слів: «Городина», «Дерева», «Міста», «Річки», «Тварини». Ця гра не лише розвиває увагу дитини. За її допомогу здійснюються міжпредметні зв’язки. Роботу можна організувати у вигляді змагання: хто знайде більше слів, хто швидше виконає завдання. А потім пропоную учням провести ту чи іншу роботу (це залежить від теми уроку) над знайденими словами: поділити слова на склади і записати їх фонетичною транскрипцією, зробити морфемний, морфологічний аналіз слів, скласти словосполучення (речення)зі словами і т.п.

РОБОТА ЗІ СЛОВНИКАМИ

Значним кроком у напрямку комп’ютеризації навчання стали програмні продукти українського виробництва. Так, на уроках української мови у п’ятому класі при вивченні теми «Фонетика» після роботи з підручником можна запропонувати учням роботу з електронним словником «Словники України». Електронні словники – одні із найпопулярніших видів програм для настільних комп'ютерів. Не відстають від них в цьому і КПК, смартфони, планшети і т.п. Адже їх можна узяти з собою на ділову зустріч, конференцію, в бібліотеку. Це набагато зручніше і практичніше, ніж настільний ПК.

Отож, за його допомогою учні можуть перевірити виконані завдання, простежити всі фонетичні явища української мови.

Згаданий словник можна використати і під час вивчення теми «Лексика. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.» Саме за допомогою електронного словника учні мають можливість знайти синоніми чи антоніми до запропонованих слів, взяти безпосередню участь у пошукові роботі (чого часто не можна зробити через відсутність достатньої кількості паперових словників). Крім того, явища синонімії та антонімії прекрасно ілюструються прикладами з творів української літератури (міжпредметні зв’язки), що дає можливість прослідкувати смислові відтінки кожного слова.

ТРЕНАЖЕР ЗНО

ЕНЦИКЛОПЕДІЯ

ТЕСТИ і ТЕОРІЯ

ВІРТУАЛЬНИЙ КАБІНЕТ

САЙТ

При підготовці до уроку з використанням інформаційно-комунікаційних технологій варто дотримуватися таких правил:

1. ІКТ - не самоціль, а засіб досягнення мети уроку.

2. Урок із використанням ІКТ повинен відповідати принципам дидактики.

3. Не зупинятись на апробованих, добре знайомих учням формах роботи з комп'ютерними засобами навчання, вивчати можливості ІКТ, знаходити нові форми інтерактивної взаємодії «учень - комп'ютер - учитель». Адже пізнане – лише невелике віконце у світ нового.

  

Категорія: Науково-методична діяльність | Додав: sasha-str
Переглядів: 1282 | Завантажень: 0 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 94

Copyright sasha-str © 2024Зробити безкоштовний сайт з uCoz