Вівторок, 30.04.2024, 07:37
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [21]
Педагогічна діяльність [19]
Позаурочна діяльність [9]
Виховна робота [3]
Ерудит [8]
Наукова робота [7]
Методичне об'єднання [23]
Планування, програми [15]
Нормативно-правова база [9]
Моніторинг якості освіти [2]
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Б. Харчук «Планетник». Роздуми про сенс людського життя. Добро і зло в повісті. (українська література, 7-й клас)
[ Викачати з сервера (129.0 Kb) ] 22.03.2015, 09:25

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Організаційний етап

Доброго дня. Радий бачити усіх вас усміхненими, з гарним настроєм. Бачу, всі готові до уроку. Бажаю вам лише позитивних вражень і емоцій.

Вступне слово вчителя

Життя… Таким коротким воно здається для людини. А як хочеться багато зробити!

Ще маленькою людина прагне самоутвердитися, пізнати нове, цікаве, корисне, а потім, ставши дорослою, передати ці знання наступному поколінню.

Чи ніколи ви не задумувалися над смислом життя? Що хоче отримати кожний від нього? Здоров’я, кохання, матеріального благополуччя, владу над іншими…

Дійсно, людина сама визначає власні пріоритети. Але як зробити так, щоб прожитий час не був марний, витрачений на якісь дрібниці?

На ці та інші питання ми і спробуємо дати відповіді на уроці.

Робота з епіграфом СЛАЙД 1

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

Життя – це наш обов’язок творить,

де творчий кожний день і кожна мить…

П. Грабовський

ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань

1. Перевірка домашнього завдання

1. Огляд малюнків учнів до твору Б. Харчука «Планетник» з відповідним коментарем.

2. Заслуховування усних учнівських міні-творів за повістю Б. Харчука «Планетник» на тему «Чи хотів би я бути Планетником».

 

2. Інструктаж

Ви об’єднані у 3 групи, кожна з яких буде намагатися брати активну участь у роботі. Представники інших команд можуть доповнювати відповіді товаришів, рецензувати виконані роботи, здійснювати взаємооцінювання. Урок пройде у вигляді мандрівки.

3. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя. А дізнатися її назву дуже легко – вам необхідно дати відповіді на нескладні питання з теорії літератури.

– Що таке повість?

– А притча?

– А як розуміти жанр твору повість-притча?

– Молодці. Отже, розгортаємо зошити, записуємо дату і тему уроку. СЛАЙД 2

4. Актуалізація опорних знань учнів

У своєрідному змаганні ви розкриєте свої знання змісту твору, розуміння думок і поведінки персонажів, свої літературні та дослідницькі здібності. Як і кожна подорож, наша теж має певний маршрут, і лише від вас залежить, чи встигнемо відвідати усі місця.

Отож, ви всі готові мандрувати? Тож вирушаймо у чарівну подорож сторінками майже казкової повісті «Планетник».

На початку нашої подорожі нам необхідно пройти невеличке випробування, давши дуже чіткі відповіді на питання: так чи ні. Працюємо письмово. Записуємо лише номер запитання і відповідь.

Літературна гра «Так чи ні»

  1. Агроном спеціально оселився у бабусі, щоб та йому щовечора розповідала про Планетника. (Ні)
  2. Олена Булига щодня очікувала на приліт гостя з далекого минулого. (Ні)
  3. За жанром «Планетник» Б. Харчука — повість-легенда, як визначив сам автор. (Так)
  4. У хаті бабусі було скрізь прибрано, чисто, пахло зіллям. (Так)
  5. Агронома привіз самоскид, що возив на поля міндобрива. (Ні)
  6. Літня жінка любила городину і поралася на ній до заходу сонця. (Так)
  7. Квартирант замість сплати за проживання у бабусі грошима повинен був доглядати за її господарством. (Ні)
  8. Події легенди про Планетника відбуваються у часи нападу монголо-татар на Україну. (Ні)
  9. Бабуся зажадала великої плати за квартиру. (Ні)
  10. Планетник був чародієм, який своїм чаклуванням завдавав людям чимало клопоту. (Ні)
  11. Хлопець був поганим пастухом. (Ні)
  12. Вперше зустрівшись з агрономом, бабуся запитала у нього: «А ви часом не впали з неба?» (Так)

 

 – А тепер обміняйтеся зошитами зі своїми сусідами і, користуючись ключем, оцініть роботу товариша. Правильна відповідь – 1 бал. СЛАЙД 3

– Підніміть руку, хто правильно виконав завдання? Молодці.

 

ІІІ. Етап засвоєння нових знань

1. Ви добре подолали цю невеличку перешкоду на шляху нашої мандрівки. Отож – на вас чекає перша станція «Експрес – інтерв’ю».

1. Що, на ваш погляд, є найціннішим надбанням для людини — матеріальне чи духовне? Відповідь обґрунтуйте.

2. У чому виявляється краса природи краю, де ви живете? Свої спостереження прокоментуйте.

3. Яке призначення людини на землі?

4. Чи намагаєтеся ви застерегти свого товариша від негативного вчинку, який він планує здійснити? Якщо так, то яким чином?

5. Як казкове і реальне перемежовуються у творі Б. Харчука «Планетник»?

6. Що є головним для Планетника? (любов до людини праці; збереження природи, її краси; робити добро; надання безкорисливої допомоги; шанобливе ставлення до матері.)

Отже, твір дійсно має повчальний зміст.

 

2. Дорога знань привела нас до наступної станції нашої мандрівки – станції «Знайомка».

Настав час познайомитися нам з героями поеми.

Хто є дійовими персонажами?

  1. Коли ви вперше знайомитеся з Планетником? Як про це зазначає Б. Харчук у творі? («Планетник був малим хлопчиком. Він, як усі ми, прилетів з вирію казки на свій берег. Тоді й не помишляв, що йому судилося стати бурівником, хмарником. Бо хто знає, що йому написано на роду?»)
  2. Як хлопчик розумівся з домашньою худобою? («Маленьке телятко, дрібні ягнятка жили в хаті. Хлопчик розумів їх мову, сам мукав і бекав: разом чекали тепла»)
  3. Про що мріяв герой твору? («Найбільшою мрією стало самому щось посіяти і щоб воно зійшло. Хлопчик і робив це, наслідуючи маму»)
  4. Яку рослину мати дозволила пересадити сину? (Нарцис) Як він поставився до цієї справи? («Хлопчик присів біля нарцисового кущика, обдивився його зі всіх боків, погладив гривку, яка зійшла з-під снігу, зеленіючи, і почав викопувати. Робив це своїми пальчиками. Не пошкодив жодного корінчика, переніс гривастого кущика і посадив його коло маминої грядки. Доглядав його з ранку й до вечора»). Як це його характеризує?
  5. Яке лихо трапилося з квіткою хлопця після дощу? («…Висока ніжка нарциса зламалася. Голівку їй відтяло, пелюстки розкидало й прибило болотом, а сам кущик розпався. Його присипало градом. Квітка перестала жити») Як він сприйняв це? («Малий почервонів, зціпив зуби і міцно стиснув кулаки… Він підняв свої міцно стиснуті кулаки і, грізний, похмурий, пішов проти хмари»)
  6. Як хлопчик ставився до обов’язків підпасача громадської худоби? («Ніяких помічників йому не треба. Корови напасені, телята і вівці не губляться, їх не крадуть вовки. …Яке в нього бистре око, яке чуйне вухо»)
  7. В чому відбувалося порозуміння Планетника з природою? («Він ніколи не зривав листя, не ламав гілля, старався не толочити постолами трави — усе живе, усе для чогось призначене. Навіщо ж його мучити й нівечити?»)
  8. Що мав на увазі хлопець, зазнаючи: «Я візьму й постелю тебе (красо моя), у свої груди»?

– А зараз спробуйте скласти інформаційне гроно до характеристики Планетника, використовуючи цитати, які ви готували вдома. СЛАЙД 4

– Зачитайте, що у вас вийшло. Добре. Доповнення. Молодці.

  • А зараз спробуйте охарактеризувати іншого персонажа – народ, людей, односельчан Планетника. Яким постає народ у творі?
  • Чи можна його вважати повноцінним персонажем?
  • Як ставилися люди до здібностей юнака?
  • Якою була дяка за добрі справи?
  • Спробуйте скласти гроно для характеристики народу. СЛАЙД 5

 

3. Станція «Пазли»

Ми трохи заблукали у своїй захоплюючій мандрівці – час скласти пазли карти та вирушити далі.

(Кожна група отримує конверт з окремими словами, словосполученнями - необхідно, використовуючи пазли, скласти частину повісті і прокоментувати її)

А почалося з квітки, з нарциса. Планетник був малим хлопчиком. Він, як усі ми, прилетів з вирію казки на свій берег. Тоді й не помишляв, що йому судилося стати бурівником, хмарником. Бо хто знає, що йому написано на роду? Ми всі, мов листя на дереві — кожен листочок інакший.

 

Найбільшою мрією стало самому щось посіяти і щоб воно зійшло. Хлопчик і робив це, наслідуючи маму. Серед літа, після теплого дощу, пересадив у глевке болото траву, але вона чомусь не прийнялася.

 

З кущика виткнулася стрілка. На стрілці з'явилася бубляшечка. Стрілка витягувалася, несучи вгору загострену бубляшечку. Його поривало доторкнутися до неї бодай пучечками, але був попереджений, що чинити цього ніяк не можна, бо замацане зів'яне, закоцюрбіє і засохне. Можна лише дивитися, й то не кожному.

 

Зачитайте результати роботи. Молодці. У вас справжній талант. Тепер ми маємо можливість повернутися на маршрут.

 

– Запишіть, будь ласка, у зошитах  дійові особи твору: Планетник, народ.

Мужній, сміливий, лихий, бідний, злий, сердитий, врівноважений, чесний, підступний, добрий, невдячний, волелюбний, гордий, гідний, жорстокий, люблячий.

– Зачитайте, представники груп. Дякую.

IV. Етап закріплення нових знань

А зараз спробуємо скласти сенкан до понять, які є ключовими у творі.

СЛАЙД 6

1. Сенкан

Створити сенкан з теми (робота в групах):

1-ша група – до слова «добро»,

2-га група – до слова «зло»,

3-тя група – до слова «природа».

СЛАЙД 7

– Для тих, хто призабув принцип роботи – наступний слайд. Працюємо.

Схема складання сенкана:

  1. Одне слово (іменник), що позначає тему
  2. Два означення, що яскраво характеризують ключове слово (тему)
  3. Три дієслова, що характеризують слово-тему за дією
  4. Фраза з чотирьох слів – ставлення до теми
  5. Одне слово (іменник) – перефразування теми.

 

Наприклад,                                                     Місяць

Блідий, таємничий

Світить, вабить, лякає

Уособлення ночі, таїни і містики

Планета

– Зачитайте приклади. Дякую, молодці.

 

– Ми говорили про Планетника, простий люд. А у чому вбачали сенс свого існування ці герої?

2. Робота з текстом

Випишіть із повісті рядки, у яких розкривається сенс і природа людського життя. Прокоментуйте їх. З якими твердженнями вам хотілося б посперечатися?

• «Ми всі, мов листя на дереві,— кожен листочок інакший».

• «…Усе живе, усе для чогось призначене. Навіщо ж його мучити й нівечити?»

• «…Найвища радість людини — орати й сіяти».

• «Ми залежимо від зерна: людина, звір і пташка. І ми самі як зерно – вийшли із землі».

• «Земля — найпривітніша людська домівка».

• «…Світ збудувався і держиться на двох силах — на потузі любові й на потузі терпіння. …З любові й терпіння народжується людина і хліб».

• «Хіба є більше зло, як тупа і сліпа заздрість?»

• «Людина – дитина неба й землі».

• «Шукай пізнання у трьох коренях — у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі».

• «Я хочу жити у згоді з людьми, з усім…»

• «…Робити — це і є жити у згоді зі всім світом».

• «Не стояти осторонь спостерігачем, а бути у самій середині цієї краси, належати їй, як і вона тобі. Її закон — твоє правило: не нівечити листочка з дерева. Листочок і ти — ви обоє народилися з діяння. І, наслідуючи листочок, уподібнюючись йому, як він умивається росою, так і собі, вмиваючись працею діяти і примножувати красу світобудови, не засліплюючись корисливістю».

 

3. Підсумок уроку

 Молодці. А тепер, як фінал нашої подорожі, спробуймо продовжити таку фразу: СЛАЙД 8 сенс життя людини я вбачаю у…

СЛАЙД  9 Гроно сенс життя це …

Нажаль, історія з Планетником – це не виключення. У всі часи люди з надзвичайними талантами, з відмінними від традиційних поглядами на життя та на оточуючий світ, люди, які не могли знайти порозуміння із своїми сучасниками, залишалися осторонь від суспільства і частіш усього відчували до себе лише вороже ставлення.

 

V. Етап інформації про домашнє завдання СЛАЙД 10

А тому вдома спробуйте знайти подібні історії.

У творі немає детально змальованих портретів Планетника ні в дитинстві, ні коли він був чередником, ні в дорослому віці. Заповніть цю прогалину.

VІ. Оцінювання учнів

Оцінювання найбільш активних учнів (роботу інших учитель матиме змогу оцінити, опрацювавши листи самооцінки).

  1. Які форми роботи виявились для вас найцікавішими?
  2. Що вдавалося найскладніше?
  3. Чи сподобалось вам працювати у групах?
Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: sasha-str | Теги: добро і зло, Стрилюк Олександр, Харчук, Планетник
Переглядів: 1809 | Завантажень: 21 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 94

Copyright sasha-str © 2024Зробити безкоштовний сайт з uCoz