Вівторок, 21.05.2024, 06:29
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [21]
Педагогічна діяльність [19]
Позаурочна діяльність [9]
Виховна робота [3]
Ерудит [8]
Наукова робота [7]
Методичне об'єднання [23]
Планування, програми [15]
Нормативно-правова база [9]
Моніторинг якості освіти [2]
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Обставина як другорядний член речення (українська мова, 8 клас)
[ Викачати з сервера (304.0 Kb) ] 17.11.2013, 20:42
Хід уроку
І Організація учнів до уроку
ІІ Актуалізація опорних знань

Доброго дня. Сьогодні ми разом з вами будемо працювати над темою «Обставина як другорядний член речення». А завдання перед нами наступні:
–    пригадати, який член речення називається обставиною;
–    знаходити та визначати види обставин у реченні;
–    з’ясувати спосіб їх вираження.

Ця тема не є новою для вас, адже на попередніх уроках ви вже повторювали тему «Головні та другорядні члени речення». До речі, діти:
–    Які ви знаєте головні члени речення?
–    Що таке підмет?
–    Які є види присудків?
–    Що називається означенням?
–    Що ви знаєте про додаток?
–    Пригадайте, який другорядний член речення називається обставиною?
–    Якою частиною мови найчастіше виражається обставина?

ІІІ Вивчення нового матеріалу
Чи справді необхідно вивчати цю тему. З’ясуймо це. Прочитайте текст, спроектований на дошці. Спочатку із виділеними обставинами, а потім на картках той самий текст, але вже без них.
ПЕРШИЙ СНІГ
Перший сніг! Хто не пам'ятає його, першого, білого, аж голубого, пухнастого, м'якого? Хто не забував про все, побачивши його за вікном, не вибігав прожогом на вулицю, не качав перших холодних сніжок? Він випав несподівано, серед ночі. Ще звечора небо було чисте. Тільки на обрії стояла важка сива хмара. А ранком!.. Ледь розплющив я очі, помітив, що в кімнаті світло, весело. Грають білизною і стеля, і стіни! Все село ніби загорнулося в білу весільну фату. Білі шапки на хатах, біла оздоба на дорогах, білі вулиці...
(Ю. Збанацький)

–    Що ви помітили?
–    Зробіть висновок про роль обставини у мовленні. (вказують на місце, час, спосіб, причину, мету, умови, в яких відбувається дія в реченні).
–    Без них наше мовлення було б неповним.
–    Отож, тема уроку дійсно варта нашої уваги.

Повернімося до нашого тексту. Спробуймо поставити питання до кожної обставини.
ПЕРШИЙ СНІГ
Перший сніг! Хто не пам'ятає його, першого, білого, аж голубого, пухнастого, м'якого? Хто не забував про все, побачивши його за вікном, (коли?) не вибігав прожогом (як?) на вулицю, не качав перших холодних сніжок? Він випав несподівано (як?), серед ночі (коли?). Ще звечора (коли?) небо було чисте. Тільки на обрії (де?) стояла важка сива хмара. А ранком (коли?)!.. Ледь розплющив я очі, помітив, що в кімнаті світло, весело. Грають білизною і стеля, і стіни! Все село ніби загорнулося в білу весільну фату. Білі шапки на хатах, біла оздоба на дорогах (де?), білі вулиці...
(Ю. Збанацький)

–    Що ви помітили? (різні питання)
–    За значенням (залежно від запитання) обставини поділяються на групи. Розглянемо правила у вашому підручнику на сторінці 57-58.
–    Прочитайте мовчки визначення на сторінці 57.
–    Що нового про обставину ви дізналися?
–    Розглянемо таблицю на сторінці 58.
–    Які є види обставин?
–    Що означають обставини способу дії? На які питання відповідають?
–    Що означають обставини міри і ступеня? На які питання відповідають?
–    Що означають обставини місця? На які питання відповідають?
–    Молодці!!!

IV Закріплення вивченого матеріалу
Вправи (на екрані таблиця)
–    Користуючись таблицею, спробуйте визначити обставини та їх вид у наступних реченнях. Для того, щоб правильно визначити обставину, слід підкреслити всі члени речення.
–    Хто бажає працювати біля дошки? Прошу.
1
Укриває землю скрізь (обставина місця, де?) намітка біла,
і земля замерла тихо (обставина способу дії, як?) заніміла.

–    Знаходимо граматичну основу речення.
–    Від якого члена речення залежить обставина?
–    Дійсно, найчастіше обставина залежить від присудка.
–    Визначимо вид обставини. Чому?
2
Зима прийшла закутати (обставина мети, навіщо? з якою метою?) поля, насипати снігів на сонні хати.

Як бачите, інколи обставини можуть виражатися інфінітивом.
Крім того, бувають слова, до яких можна поставити питання як додатка, так і обставини. Слід пам’ятати, що іменник з конкретним предметним значенням більше тяжіє до додатка, а іменник з менш конкретним значенням – до обставини. (с. 58)
–    У більшості випадків, якщо до слова можна поставити питання як додатка, так і обставини, то цей другорядний член речення є обставиною.
–    Дана інформація стане у пригоді під час виконання вправи 97. тут ви зустрінете прийменники з іменниками і переконаєтесь, що вони є обставинами.
Словник до вправи:
НАВШПИ́НЬКИ (з дієсл. стати, піднятися, звестися і т. ін. - на кінчики пальців ніг).

1.    Упала паморозь на сливи, тумани бродять по ярах.
2.    За вікнами дощ січе, в шиби стукає тонко.
3.    Вночі скрипів і осипався клен.
4.    Навшпиньки виглядають жоржини через тин.
5.    Тільки голе гілля й мертве листя в саду шелестить під ногами востаннє.
6.    Ходить ніч така стривожена в травах темних і густих.

А тепер звірте свою роботу з правильним варіантом.
•    Погляньте, як гарно описали природу українські письменники. А скільки прислів’їв, приказок і народних прикмет є саме про зиму.
•    До речі, які ви знаєте?
Готуй сани влітку, а воза взимку.
Взимку бійся вовка, а літом – мухи.
Влітку пролежиш, а зимою з торбою побіжиш.
Вранішня зіниця швидко гасне – на мороз.
Сильний сніг уночі та на світанку віщує сонячну погоду вдень.

–    До якого виду належать обставини? Чому?
–    До якого стилю мовлення належать згадані вище речення, прислів’я?
–    Які його особливості?
–    Користуючись знаннями про художній стиль, складіть власний текст-опис природи, використовуючи обставини. (картина на дошці)

– Прочитайте свій твір.
– Назвіть обставини та встановіть їх вид.
Молодці.
Зимовий ранок
Зима. Царство снiгу i морозу. Одна з його найчарiвнiших картин — це зимовий ранок. Як гарно прокинутися вранцi й вiдчути початок нового зимового дня! Прокинешся, скочиш зi свого лiжка, пiдбiжиш до вiконця — i твої очi вiдразу ж заслiплює океан кришталево-чистого снiгу. Вiн, наче дорога матерiя, блищить i переливається пiд скупими променями зимового сонця.
Дерева надворi теж у важкому дорогому вбраннi. Пишно й водночас якось таємничо стоять вони, сповитi бiлою пухкою тканиною. На гiлках деяких дерев розвiшано годiвнички. Снiгурi, горобцi та iншi птахи прилiтають туди пiдгодуватися. Приємно i весело спостерiгати за галасли вою метушнею птахiв!
Вранцi може пiти снiг. Iнодi вiн густий, пухнастий, а ще вiн може ледь яскриться на сонцi. Тодi здається, що з неба сиплеться легке i майже непомiтне срiбло — й увесь ранок через це набуває урочистостi.
Дуже приємно бути надворi зимового ранку, дихати його чистим морозним повiтрям!


V Домашнє завдання
Вдома ви опрацюєте теоретичний матеріал підручника на сторінці 57-59.
Виконуєте вправи:
    Учні, які хочуть отримати високий бал, виконують вправу 104, с.60. Працюєте таким чином, як і в класі, коли ми описували картину.
    Інші діти виконують вправу 103, с. 60. Переписуєте речення, розкриваючи дужки. Обставини слід підкреслити, вказати їх вид. усно вміти пояснити, чим виражені обставини, на які питання відповідають.

V Підсумок уроку
– На уроці я дізнався…
–    Мені сподобалось…
–    Обставина це - …
–    Як правило, у ролі обставин виступають…
–    Я знаю такі види обставин…
–    Правильно встановити вид обставини можна…
–    Прийменник з іменником, зазвичай, виступає…
–    Обставина вказує на…
–    В мовленні обставини відіграють…

Молодці. Всі ви сьогодні гарно працювали. Отримали хороші оцінки. Я задоволений вашою роботою.
Ми починаємось від наших батьків, від землі. Усвідомлення себе в єдності з родом і природою спонукає людину уважно ставитися до всього, що її оточує, перейматись життям, замислюватись над його суттю.
Тож будьте уважними… Успіху вам…

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: sasha-str | Теги: обставини як другорядний член речен, Стрилюк Олександр
Переглядів: 3824 | Завантажень: 139 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 94

Copyright sasha-str © 2024Зробити безкоштовний сайт з uCoz