Вівторок, 30.04.2024, 03:10
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [21]
Педагогічна діяльність [19]
Позаурочна діяльність [9]
Виховна робота [3]
Ерудит [8]
Наукова робота [7]
Методичне об'єднання [23]
Планування, програми [15]
Нормативно-правова база [9]
Моніторинг якості освіти [2]
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Розвиток мовлення. Есе «Хто такий справжній патріот України». (українська мова, 11 клас)
18.01.2020, 18:51

Тема: Розвиток мовлення. Есе «Хто такий справжній патріот України».

Мета: повторити відомості про есе як вид творчої роботи, основні вимоги до його написання; формувати ключові компетентності учнів, зокрема комунікативну, лідерських якостей; розвивати культуру мовлення, навички монологічного та діалогічного мовлення, пам’яті, логічного мислення, уваги, спостережливості; вміння співставляти, аргументовано захищати власні думки, переконання, ідеї, робити висновки; удосконалювати навички роботи з ІКТ; виховувати в учнів почуття патріотизму, любові до Батьківщини, відданості справі зміцнення державності, активної громадської позиції, усвідомлення ними свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських цінностей, утвердження якостей громадянина-патріота України .

Методичні прийоми і вправи: «асоціативний кущ»; дискусія; робота в групах; «інформаційне гроно»; «мозковий штурм»; «коло асоціацій»; «займи позицію»; «критерійний покер»; «сенкан»; «незакінчене речення».

Обладнання: інтерактивна дошка; проектор; презентація уроку; аркуші А3 для «Критерійного покера», картки для «критерійного покера»; зображення України; учнівська презентація «Сторінки історії нашої країни, що викликають гордість та гіркоту», відеоінтерв’ю.

Епіграф уроку

Я так її, я так люблю Мою Україну убогу,

Що проклену святого Бога,

За неї душу погублю.

Т.Шевченко.

СТРУКТУРА УРОКУ

СЛАЙД 1 (порожній)

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.

– Доброго дня, діти. Привітаймося з нашими гостями. Як у вас з настроєм? Висловіть його за допомогою 2-3 прикметників (або дієслів чи прислівників).

– Чого очікуєте від уроку?

ІІ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙМАННЯ МАТЕРІАЛУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Бажаю, щоб ваші очікування виправдалися, а настрій – покращився.

СЛАЙД 2

Зверніть увагу на світлини на дошці. Хто зображений на фотографіях? Де і коли відбулась згадана подія? Які асоціації викликають зображення? (Дзідзьо, 11 жовтня, поєдинок між командами України і Литви).

Гімн України у виконанні Михайла Хоми викликав навіть більше схвальних відгуків, морального піднесення, аніж сам поєдинок. Сьогодні ми недаремно розпочинаємо наше заняття саме згадкою про цю мелодію, бо тема нашого уроку розвитку мовлення актуальна – «Хто такий патріот сучасної України?».

СЛАЙД 3

Розгорніть робочі зошити, запишіть 23 жовтня, класна робота, тема уроку – написання есе «Хто такий справжній патріот України».

Тема важлива не лише з моральної точки зору, й корисна практично: уміння писати есе згодиться вам і на наступному уроці, і під час складання ЗНО.

– Сьогодні ми витлумачимо поняття «Батьківщина», «патріотизм», спробуємо дати відповіді на питання:

  • Чи вважаєте себе патріотом?
  • Чи пишаєтеся ви своєю країною?
  • У які саме моменти відчуваєте національну гордість?
  • Як виховати в собі справжнього патріота?

СЛАЙД 4 (порожній)

III. ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ НАПИСАННЯ ЕСЕ.

1. Вправа «Коло асоціацій»

– Які асоціації викликає у вас слово «патріотизм». (Кожен учень записує на стікері (жовті і блакитні) свою думку і, оголошуючи її, клеїть на карті України ).

– Отже, хто такий патріот сучасній України?

Питання не в тому, потрібен чи не потрібен нам патріотизм. Будь-яка країна розвалиться, якщо її громадян не буде об’єднувати прихильність до території, на якій вони живуть, бажання зробити життя на цій землі кращим.

Людина народжується, щоб жити, і головне місце в її житті займає сім’я, любов, плідна робота, служіння Батьківщині. Рідна мати, будинок, де ти народився і виріс, друзі дитинства, улюблені книги, природа – такі прості, теплі людські цінності стають основою справжньої любові до Батьківщини. Ці цінності належать кожному з нас, відібрати їх неможливо ні за яких обставин, адже вони зберігаються в самому серці.

2. Вправа « Займи позицію »

– А зараз попрацюємо у групах. Пропоную вам дві тези :

СЛАЙД 5

  1. Патріотизм – це мода. Зараз стало модно й вигідно (у моральному та матеріальному відношенні) бути патріотом і заявляти про це.
  2. Патріотизм – природне почуття кожної нормальної людини. Сучасна молодь пишається своєю країною.

Хто згоден з першим твердженням? Хто з другим? Кожна група повинна обґрунтувати свою відповідь.

– Отже, у кожної людини існує власне розуміння і ставлення до патріотизму. У словнику української мови подається таке визначення патріотизму:

СЛАЙД 6

Патріотизм (грец. πατριώτης — співвітчизник, patrís – батьківщина, Вітчизна) – це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам. Слово прийшло з грецької  πατρίς, що означає земля батька, предка.

– Як ви розумієте слова «Вітчизна», «Батьківщина»?

СЛАЙД 7

Батьківщина (Вітчизна) – країна, що історично належить даному народові; рідний край, місце народження тієї чи іншої людини. Поняття батьківщина позначає країну предків (батьків) людини, а також часто має емоційний підтекст, що має на увазі, що деякі відчувають до батьківщини особливе, сакральне почуття, яке поєднує любов і почуття обов’язку (патріотизм).

СЛАЙД 8 (порожній)

3. Вправа «Сенкан» (учням пропонується скласти сенкан)

– А зараз складемо сенкан до слів патріот, Батьківщина. Працюємо у групах.

І група зі словом «патріот»,

ІІ група зі словом «Батьківщина»)

 

4. Вправа « Критерійний покер »

– Хто з вас вважає себе патріотом? Чому? Які вчинки треба здійснити, щоб їх назвали патріотичними? Відповісти на це питання спробуємо за допомогою гри «Критерійний покер». Перед учасниками кожної групи є планшетка, де визначені три поля: перше – місця для найважливіших критеріїв; друге – для менш важливих критеріїв; третє – для тих, які, на думку команди, є не важливими, порівняно з попередніми. Також ви отримаєте набір карток із записаними на них критеріями. За бажанням кожен гравець може додати один власний критерій, скориставшись чистою карткою (тоді теза записується від руки).

Screenshot_3

Картки

1.Захищати країну під час війни.

2.Спортивні досягнення на міжнародних змаганнях.

3. Досягнення в науці і техніці

4.Знати історію України, державні символи.

5.Досконале знання державної мови

6. Постійно носити елементи національного одягу

7. Вступити до національного вузу

8.Бути членом політичного історичного клубу

9.Брати участь у позакласних заходах.

10. Учитися на відмінно.

11.Бути громадянином України

12 Займати активну громадянську позицію.

13 Готовність трудитися для розквіту Батьківщини.

14. Поважати Конституцію, закони Української держави.

15.Постійна турбота про піднесення престижу мови, її функціонування в усіх сферах суспільного життя і побуту.

16. Бути дисциплінованим, працьовитим, творчим.

17. Бути дбайливим господарем своєї землі, піклуватися про її природу, екологію.

18. Висока культура міжетнічного та міжнаціонального спілкування.

19.Участь у Революції Гідності.

20. Знати свої права і свободи, вміти ними керуватися у своїй життєдіяльності.

Порівняймо результати роботи обох груп. Чому саме ці критерії ви поставили на перше місце?

5. Вправа « Коло »

– Прослухайте текст

Мужній вчинок юних патріотів України

Під час церемонії підпорядкування Севастопольської військово-морської академії ім. П.Нахімова Російській Федерації кількадесят хлопців-нахімовців заспівали Гімн України. Відважні 20-річні юнаки не побоялися піти наперекір російським агресорам.

Щоб заглушити спів юних патріотів, почав голосно грати оркестр. Але Державний Гімн звучав упевнено й гідно.

В Інтернеті відео, яке зафіксувало вчинок мужніх патріотів, переглянули десятки тисяч користувачів. Юні нахімовці стали гордістю України.

Що ж до подальшого навчання нахімовців-патріотів (зрадити присязі українському народові відмовилося 75 осіб), то вони завершили його в інших закладах країни. Нині гідні сини України стали офіцерами, які будуть вірно служити своїй державі.

Висловіть по колу власні міркування  з приводу почутого:

СЛАЙД 9

  • Що уособлює Державний Гімн?
  • Що виразили нахімовці співом Гімну?
  • Які риси вдачі юних нахімовців виявив їхній вчинок?
  • На які ризики наражали себе юні патріоти?
  • Які почуття переживали вони, на вашу думку, під час співу?
  • Які почуття викликав їхній вчинок у вас?
  • Як ви оцінюєте вчинок нахімовців?
  • Чи можна назвати вчинок цих молодих юнаків патріотичним?

 

– У які моменти людина може відчувати національну гордість?

– У якій країні ти б хотів народитися і жити?»

Ці питання ми поставили учням та вчителям нашої школи.

Подивіться, будь ласка, відеоінтерв’ю

СЛАЙД 10

Надіюся, що саме у такій країні ми і будемо жити. Адже Україна – одна з найбільших європейських держав. На нашій території проживають люди різних національностей. Ми всі різні, але Батьківщина в нас одна – Україна.

СЛАЙД 11 (порожній)

6. Вправа «Незакінчене речення »

– У І т.. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя».

Подумайте і дайте відповідь, продовживши речення «Для мене Україна – це …»

7. Презентація учнів

Україна – країна з багатовіковою історією. Історичний шлях будь-якої країни завжди тернистий. Для України це, мабуть, особливо актуально. Про те, які сторінки історії нашої Батьківщини викликають у вас гордість, а які гіркоту, ми зараз побачимо у презентації, які готували учні.

СЛАЙД 12

«Сторінки історії нашої Батьківщини, які викликають гордість та гіркоту»

СЛАЙД 13 (порожній)

– Час від часу у деяких політиків виникають наміри переписати історію по-своєму, розставляючи потрібні акценти і «уникаючи» потрібні події і факти. Такі спроби неодноразово робилися протягом 20 століття, здійснюються вони і в наші дні. Але час все розставляє на свої місця і доводить, що виправити історію, переписати її неможливо. Справжній патріот той, хто створює історію дня сьогодення своїми корисними справами.

Питання

  1. З якого віку можуть проявлятися патріотичні почуття?
  2. Чи можна виховати патріота?
  3. Чи може людина несвідомо бути патріотом?
  4. Чи може справжній патріот бути націоналістом? (можна згадати про виступ Еммануеля Макрона, де він у своїй промові на церемонії з нагоди 100-річчя від завершення Першої світової війни сказав, що націоналізм є зрадою патріотизму, його повною протилежністю.)
  5. Як ви можете проявити свої патріотичні почуття зараз і в майбутньому?
  6. Чи можна пишатися своєю Батьківщиною?
  7. Що ви можете зробити, щоб мешканці нашої країни частіше відчували гордість за неї?

8. Дискусія

СЛАЙД 14

– Видатний педагог В.Сухомлинський говорив: «Патріотизм — почуття саме́ сором’язливе і делікатне… Побережи святі слова, не кричи про любов до Батьківщини на всіх перехрестях. Краще – мовчки працюй в ім’я її блага й могутності.»

В ірландського ж письменника Оскара Уайльда була інша думка щодо патріотизму. Він вважав патріотизм чеснотою зла.

  • З думкою якої видатної особи ви погоджуєтеся? Чому?
  • Чи згодні ви з думкою Оскара Уайльда?

СЛАЙД 15 (порожній)

  • Як, на Вашу думку, проявляється патріотизм у повсякденній поведінці людей?
  • Коли Україна переживає важкі часи, то якою повинна бути поведінка справжнього патріота?
  • Дослідники феномену патріотизму зазначають, що свідомий патріотизм нерозривний з відповідальністю. Чи погоджуєтеся ви з цим. Аргументуйте свої міркування.
  • Що потрібно робити, щоб поняття «патріотизм» не було порожнім звуком для молоді?
  • З чого починається патріотичне виховання? Чи потрібне патріотичне виховання в школі?

– Так, не варто забувати своє коріння, свою національну приналежність!

Отже, зараз і спробуємо підсумувати, хто такий патріот сучасної України. Зробимо це у формі есе.

9. Інтерактивна вправа « Мозковий штурм»

Пригадаймо, що таке есе.

Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання, не претендує на вичерпне й визначальне трактування теми.

– Назвіть основні риси есе.

Визначальними рисами есе є незначний обсяг, конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб’єктивному її тлумаченні, вільна композиція. Як правило, есе виражає нове, суб’єктивне слово про щось. Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію й лексику. Для есе характерне використовування численних засобів художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.

На першому плані есе – особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна установка твору.

В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція щодо порушеної в темі проблеми. В есе доречне вживання припущень, риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивності й стилістичної виразності.

10. Опрацювання пам’ятки «Правила написання креативного есе».

СЛАЙД 16

ПАМ’ЯТКА

«Правила написання креативного есе»

  1. Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).
  2. Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).
  3. Різна структура речень. (Читати речення однакової структури нудно. Додайте кілька інверсій. Складіть речення різні завдовжки).
  4. Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоби вразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру).
  5. Різні слова (Використовуйте синоніми).
  6. Лаконічність.
  7. Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення має нести унікальний зміст).
  8. Активна життєва позиція.

 

Тепер, користуючись почутим сьогодні на уроці, а також цитатами відомих і не дуже людей про патріотизм, пробуємо протягом наступних 5-8 хвилин викласти власний погляд на порушене питання.

Уявіть собі затишний будинок, осінь, потріскують дрова у каміні… А для гостей, щоб їм не було нудно, буде невеличка відеопрезентація «Моя Україна».

СЛАЙД 17

Слухаємо відповіді учнів. Коментуємо. Виправляємо мовні огріхи.

СЛАЙД 18 (порожній)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ІНСТРУКТАЖ ДО ЙОГО ВИКОНАННЯ.

СЛАЙД 19

Отже, вдома ви продовжите роботу над есе «Хто такий справжній патріот України».

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

СЛАЙД 20 (порожній)

– А тепер настав час підбити підсумки нашої роботи. Пропоную Вам вивести «Формулу справжнього патріотизму».

Отже,

трудиться на благо своєї Вітчизни;

досконало знає рідну мову;

пишається традиціями, культурою, історією свого народу, визнає рівні права всіх народів, що проживають на території країни;

готовий служити Батьківщині і віддати життя за незалежність своєї країни.

– Звернімо увагу на епіграф нашого уроку. Чи можна назвати автора цих рядків поезії Т.Г.Шевченка справжнім патріотом своєї країни?

– Дорогі діти, дякую вам за активну участь. Приємно усвідомлювати, що кожен з вас має свою точку зору на це спірне, далеко не просте питання.

ОЦІНЮВАННЯ.

СЛАЙД 21

Я бажаю вам бути справжніми громадянами своєї Батьківщини, людьми з активною життєвою позицією, здатними в будь-який час стати на її захист .

 

 

Про любов до Батьківщини не кричать на площі. Тому в патріотизм, коли про нього кричать, слабо віриться. Істинний патріотизм підтверджується щоденною роботою.

 

Патріотизм – це не означає тільки одну любов до своєї Батьківщини. Це набагато більше… Це – усвідомлення своєї невід’ємності від Батьківщини і невід’ємне переживання разом з нею її щасливих і нещасних днів.

 

Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе.

Василь Симоненко

 

 

Велична і свята, моя ти Україно,

Лише тобі карать нас і судить.

Нам берегти тебе, соборну і єдину,

І нам твою історію творить.

 

Той, хто не любить свою країну, нічого любити не може. Д. Байрон

 

Любов до батьківщини починається з сім’ї. Ф. Бекон

 

Любов до Батьківщини перша чеснота цивілізованої людини. Н. Бонапарт

 

Справжній патріотизм не той, який метушиться і чваниться в урочисті хвилини, а той, який щодня й невтомно піклується про загальне благо і не хвалиться цим. Л. Граф

 

…Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину. В. Симоненко

 

Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших. Д. Лихачов

 

Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне. П. Тичина

 

Шматок землі, ти звешся Україною. Ти був до нас. Ти будеш після нас. Л. Костенко

 

Мій патріотизм — се не сентимент, не національна гордість, то тяжке ярмо.  Іван Франко

 

у всі часи негідники намагались маскувати свої га­небні вчинки відданістю інтересам релігії, моралі, патріотизму. Генріх Гайне

 

Ніколи у світі не буде спокою, поки ви не виб’єте патріотизму з людського роду. Джордж-Бернард Шоу

 

Кожна нація вважає себе вищою за інші нації. Це породжує патріотизм і... війни. Дейл Карнегі

 

 

Патріотизм — це переконання, що твоя країна краща за інші тому, що саме ти в ній народився.

Джордж-Бернард Шоу

 

 

Це ж така нормальна річ — визнавати свій край за середину світу.  Юрій Липа

 

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: sasha-str
Переглядів: 1291 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 94

Copyright sasha-str © 2024Зробити безкоштовний сайт з uCoz